top of page
wp14345860-angled-wave-wallpapers.png

Ako správne nastaviť pracovnú zmluvu podľa platnej legislatívy na Slovensku v roku 2025

  • luciahanispalova
  • Jul 6
  • 2 min read

Správne nastavenie pracovnej zmluvy je základom bezproblémového pracovnoprávneho vzťahu medzi zamestnávateľom a zamestnancom. V roku 2025 platia na Slovensku presné pravidlá, ktoré upravujú obsah, formu aj spôsob uzatvárania pracovných zmlúv. Tento článok vám pomôže pochopiť, ako správne pripraviť pracovnú zmluvu v súlade so zákonom a vyhnúť sa možným právnym komplikáciám.


Čo je pracovná zmluva?

Pracovná zmluva je písomná dohoda medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktorá upravuje podmienky výkonu práce, práva a povinnosti oboch strán.

Podľa zákona o pracovných vzťahoch musí pracovná zmluva obsahovať minimálne tieto náležitosti:

  • Identifikáciu zmluvných strán (meno, adresa, IČO zamestnávateľa, rodné číslo zamestnanca)

  • Druh práce, na ktorú sa zamestnanec prijíma

  • Miesto výkonu práce

  • Dátum nástupu do práce

  • Doba trvania pracovného pomeru (na dobu určitú alebo neurčitú)

  • Výšku mzdy alebo iné odmeny za prácu

  • Pracovný čas (rozsah a režim pracovnej doby)


Zákonné formy pracovnej zmluvy

  1. Pracovná zmluva na dobu neurčitú – najčastejšia forma, zamestnanec pracuje bez stanoveného konca pracovného pomeru.

  2. Pracovná zmluva na dobu určitú – pracovný pomer je dohodnutý na konkrétny čas alebo na splnenie určitej práce. Maximálna doba trvania je 2 roky, s možnosťou maximálne dvoch predĺžení.

  3. Skúšobná doba – môže byť súčasťou pracovnej zmluvy, maximálne do 3 mesiacov (alebo 6 mesiacov u vedúcich pracovníkov).


Povinnosti zamestnávateľa pri uzatváraní pracovnej zmluvy

  • Písomná forma – pracovná zmluva musí byť vždy uzatvorená písomne.

  • Doručenie pracovnej zmluvy – zamestnanec musí dostať podpísanú kópiu pracovnej zmluvy najneskôr v deň nástupu do práce.

  • Registrovanie pracovného pomeru – zamestnávateľ je povinný nahlásiť vznik pracovného pomeru Sociálnej poisťovni a zdravotnej poisťovni do 8 dní od nástupu zamestnanca.

  • Informovanie zamestnanca – zamestnanec musí byť informovaný o všetkých náležitostiach pracovného pomeru a jeho právach.


Čo je potrebné zvážiť pri tvorbe pracovnej zmluvy?

  • Presné vyjadrenie druhu práce a pracovných povinností, aby sa predišlo nejasnostiam.

  • Definovanie miesta výkonu práce – či je to jedno miesto alebo možnosť home office.

  • Stanovenie pracovnej doby, vrátane prípadných zmien režimu (napr. pružný pracovný čas).

  • Dohoda o mzde a benefitoch, vrátane termínu a spôsobu vyplácania mzdy.

  • V prípade dohôd na dobu určitú je potrebné uviesť jasný termín ukončenia pracovného pomeru.

  • Začlenenie prípadných dodatkov, napríklad o mlčanlivosti, konkurenčnej doložke, alebo pravidlách používania služobných prostriedkov.


Časté chyby pri nastavovaní pracovnej zmluvy

  • Neúplné alebo nejasné znenie pracovnej zmluvy, ktoré vedie k sporom.

  • Nepodpísanie zmluvy oboma stranami pred začiatkom pracovného pomeru.

  • Neuvedenie všetkých zákonom vyžadovaných náležitostí.

  • Nesplnenie povinnosti doručenia kópie zmluvy zamestnancovi.

  • Nepodanie oznámenia o nástupe zamestnanca príslušným inštitúciám včas.


Záver

Správne nastavenie pracovnej zmluvy je nevyhnutné pre hladký chod každého zamestnávateľa aj zamestnanca. Dodržaním legislatívnych požiadaviek a jasným vyjadrením práv a povinností predídete zbytočným problémom a sporom.



Potrebujete pomoc s prípravou alebo kontrolou pracovných zmlúv?

Ako účtovnícka firma pomáhame podnikateľom aj s personalistikou a pracovnoprávnymi otázkami. Kontaktujte nás na www.taxterm.sk alebo e-mailom na info@taxterm.sk – radi vám pomôžeme krok za krokom.

 
 
bottom of page